Etikett: ceylonkanel

Rabarberkompott med Ceylonkanel

Sötsyrlig sommardessert utan vitt socker!

Rabarber hör sommaren till och extra god är den i kombination med Ceylonkanel, så kallad äkta kanel. Använd kokossocker istället för vitt socker, det ger kompotten en härlig karamellsmak. Servera rabarberkompotten varm med en klick kokosgrädde – glutenfri och vegansk dessert för alla rabarberfantaster!

Skriv ut recept
Rabarberkompott med Ceylonkanel
Portioner
Ingredienser
Rabarberkompott:
Till servering:
Portioner
Ingredienser
Rabarberkompott:
Till servering:
Instruktioner
  1. Skölj och skär rabarbern i små bitar.
  2. Smält kokosoljan i en kastrull och lägg i rabarberbitarna.
  3. Rör runt och krydda med Ceylonkanel och kokossocker. Eftersom rabarber kan vara olika syrlig är det bättre att börja med lite kokossocker och därefter tillsätta mer om så behövs. Smaka alltid av och krydda efter eget önskemål.
  4. Ta av kastrullen från värmen när rabarbern är mjuk.
  5. Vispa den kylda kokosgrädden till önskad tjocklek.
  6. Servera kompotten varm i portionsglas med vispad kokosgrädde.

Rabarber & Mandelpaj

Glutenfri och vegansk smulpaj med syrlig rabarber och krispig mandel!

Om du önskar en mandelfri paj kan mandeln ersättas med valfria frön eller andra nötter. Rabarber och kanel är en härlig smakkombination, men använd helst Ceylonkanel som är den enda kanel som har ett lågt innehåll av kumarin, ett ämne som är skadligt för kroppen, tillskillnad mot den vanliga Kassiakanelen som innehåller en hög andel kumarin och är därför inte bra. Rabarber är som godast i början av sommaren när stjälkarna är små och spröda. En paj för somriga dagar – extra god med en klick mandelglass eller cashew”grädde” till.

Skriv ut recept
Rabarber & Mandelpaj
Portioner
portioner
Ingredienser
Portioner
portioner
Ingredienser
Instruktioner
Pajfyllning:
  1. Börja med fyllningen. Skiva rabarbern i bitar, 2- 3 cm långa.
  2. Hetta upp en panna med kokosolja och fräs rabarberbitarna ett par minuter till de blir lite mjuka (man vill behålla lite stuns i rabarbern).
  3. Tillsätt kokossocker och Ceylonkanel och blanda väl.
  4. Lägg över rabarbern i en mindre pajform och strö över den grovt hackade mandeln.
  1. Fortsätt med smuldegen. Lägg alla ingredienser till smuldegen i en bunke och blanda samman.
  2. Nyp ihop degen till en smulig deg. Tillsätts mer mjöl om degen är för kladdig eller mer olja om den är för torr.
  3. Fördela ut degen över pajen och grädda i 200 grader i ca 10 min.

Äppelpajsmoothie

En drickbar äppelpaj!

Vem tycker inte om en äppelpaj? Här är en drickbar variant! Äpple och kanel är är säker smakkombination, men använd ceylonkanel, även kallad ”äkta kanel”, som har en mindre mängd kumarin än den ”vanliga” kassiakanelen.


Skriv ut recept


Äppelpajsmoothie

Portioner
glas


Ingredienser

Portioner
glas


Ingredienser


Instruktioner
  1. Skär äpplet i bitar och mixa i en mixer tillsammans med övriga ingredienser.

  2. Reglera dryckens tjocklek med mängde mandelmjölk. Smaka av och njut!

ACV drink med ceylonkanel, gurkmeja & honung

Len och god förkylningsdrink med Raw Äppelcidervinägerdryck, honung och citron!

En drink perfekt i förkylningstider – den är både antibakteriell och antiinflammatorisk samt pre- och probiotisk. En fräsch drink som snabbt blandas ihop. Med Raw Äppelcidervinägerdryck som grund, kryddad med ceylonkanel och gurkmeja, sötad med len honung och en touch syrlig citron blir det här lätt en favoritdryck vare sig du är förkyld eller inte!

Skriv ut recept
Förkylningsdrink med ceylonkanel, gurkmeja och honung
Portioner
glas
Portioner
glas
Instruktioner
  1. Blanda Äppelcidervinägerdrycken med vatten och rör ner honung.
  2. Pressa i citronsaft och smaka av.

Amarantgröt med Gurkmeja

En mättande gröt kokad på amarantfrön, med härlig smak av Ceylonkanel och vanilj samt en underbar gul färg från grukmeja. Go Turmeric!

Gult är inte fult, utan väldigt nyttigt! Gurkmeja, eller snarare antioxidanten Kurkumin, färgar gröten härligt gyllengul. Kurkumin är en antioxidant som är fullproppad med nyttigheter kroppen behöver, bland annat är den antiinflammatorisk. Det sägs att kroppen lättare tar upp kurkumin tillsammans med kokosolja, därför har vi det i gröten. Piperin i peppar är ett annat sådant verksamt ämne du kan tillsätta om du önskar lite sting i din gröt. Amarant är ett litet rundkornigt frö som är nära besläktat med quinoa och har en något nötig smak. Fröet har bland annat har lågt GI och passar perfekt till att koka gröt på.

Skriv ut recept
Gul Amarantgröt med Gurkmeja
Portioner
portioner
Portioner
portioner
Instruktioner
  1. Skölj Amarantfröna i hett vatten (för att ta bort eventuella bitterämnen). Låt Amarantfröna koka tillsammans med vattnet i ca 25 min. Fyll på mer vatten om det behövs.
  2. Blanda ner gurkmeja, kanel och vanilj i kastrullen.
  3. Klicka i lite kokosolja och blanda runt.
  4. Servera med nötmjölk och toppa med färska bär, rostade kokosflingor, granola eller nötter.

Hampamjölk med Ceylonkanel

En mättande och god mjölkdrink på hampa som är rik på protein.

Kanel är en perfekt smaksättning i hampamjölk då den dämpar den speciella hampasmaken som många tycker är lite ”gräsig”. Använd ceylonkanel, sk. ”äkta kanel”, som innehåller en betydligt mindre mängd kumarin än den vanliga kassiakanelen. Kumarin i stora mängder kan nämligen skada levern.

Skriv ut recept
Hampamjölk med Ceylonkanel
Portioner
stort glas
Ingredienser
Portioner
stort glas
Ingredienser
Instruktioner
  1. Mixa samman alla ingredienser i en mixer till en slät dryck. Justera dryckens tjocklek med mängden vatten.