Etikett: golden milk

Gurkmejalatte

En kopp Gurkmejalatte, eller Golden Milk, smaksatt med Ceylonkanel och Lucuma är mättande och gott när som helst på dagen.

Antioxidanten kurkumin, som finns naturligt i gurkmeja, färgar drycken gyllengul och tillsammans med Ceylonkanel verkar den antiinflammatoriskt i kroppen. Gurkmejalatte är lika god varm som kall. Blanda kryddorna i valfri nötmjölk, välj din favorit.

Skriv ut recept
Gurkmejalatte
Portioner
kopp
Ingredienser
Portioner
kopp
Ingredienser
Instruktioner
Varm gurkmejalatte:
  1. Värm nötmjölken i en kastrull på svag värme under omrörning tillsammans med Gurkmejalattepulvret.
  2. Rör hela tiden så att mjölken inte bränner fast. Vispa nötmjölken med en lattevisp om du vill ha ett fint skum på toppen.
  3. Servera drycken varm.
Kall gurkmejalatte:
  1. Blanda Gurkmejalattepulvret med valfri nötmjölk.
  2. Servera drycken kall.

Amarantgröt med Gurkmeja

En mättande gröt kokad på amarantfrön, med härlig smak av Ceylonkanel och vanilj samt en underbar gul färg från grukmeja. Go Turmeric!

Gult är inte fult, utan väldigt nyttigt! Gurkmeja, eller snarare antioxidanten Kurkumin, färgar gröten härligt gyllengul. Kurkumin är en antioxidant som är fullproppad med nyttigheter kroppen behöver, bland annat är den antiinflammatorisk. Det sägs att kroppen lättare tar upp kurkumin tillsammans med kokosolja, därför har vi det i gröten. Piperin i peppar är ett annat sådant verksamt ämne du kan tillsätta om du önskar lite sting i din gröt. Amarant är ett litet rundkornigt frö som är nära besläktat med quinoa och har en något nötig smak. Fröet har bland annat har lågt GI och passar perfekt till att koka gröt på.

Skriv ut recept
Gul Amarantgröt med Gurkmeja
Portioner
portioner
Portioner
portioner
Instruktioner
  1. Skölj Amarantfröna i hett vatten (för att ta bort eventuella bitterämnen). Låt Amarantfröna koka tillsammans med vattnet i ca 25 min. Fyll på mer vatten om det behövs.
  2. Blanda ner gurkmeja, kanel och vanilj i kastrullen.
  3. Klicka i lite kokosolja och blanda runt.
  4. Servera med nötmjölk och toppa med färska bär, rostade kokosflingor, granola eller nötter.