Etikett: gröt

Amarantgröt med Spirulina & Baobab

Näringsberika gröten med spirulina, och låt Baobab ge gröten härlig sötsyrlig smak.

Amarant är ett litet rundkornigt frö som är nära besläktat med quinoa och har en något nötig smak. Fröet har bland annat har lågt GI och passar perfekt till att koka gröt på. Berika din gröt med nyttigheter. Spirulina är en proteinrik sötvattensalg som innehåller förutom alla essentiella aminosyror även järn, tiamin, riboflavin, niacin, vitamin B6, kalium, kalcium, magnesium, järn, zink, koppar och jod. Spirulina är inte känd för att smaka gott, men den gör gott för kroppen! Baobab är ett superfood som däremot både är god och rik på bland annat C-vitamin – den tillför en härlig sötsyrlig smak till gröten!

Skriv ut recept
Grön Amarantgröt med Spirulina & Baobab
Portioner
portioner
Ingredienser
Portioner
portioner
Ingredienser
Instruktioner
  1. Skölj Amarantfröna i hett vatten (för att ta bort eventuella bitterämnen). Låt Amarantfröna koka tillsammans med vattnet i ca 25 min. Fyll på mer vatten om det behövs.
  2. Blanda ner Babobab och Spirulina i kastrullen.
  3. Klicka i lite kokosolja och blanda runt.
  4. Servera med nötmjölk och toppa med äpple.

Amarantgröt med Gurkmeja

En mättande gröt kokad på amarantfrön, med härlig smak av Ceylonkanel och vanilj samt en underbar gul färg från grukmeja. Go Turmeric!

Gult är inte fult, utan väldigt nyttigt! Gurkmeja, eller snarare antioxidanten Kurkumin, färgar gröten härligt gyllengul. Kurkumin är en antioxidant som är fullproppad med nyttigheter kroppen behöver, bland annat är den antiinflammatorisk. Det sägs att kroppen lättare tar upp kurkumin tillsammans med kokosolja, därför har vi det i gröten. Piperin i peppar är ett annat sådant verksamt ämne du kan tillsätta om du önskar lite sting i din gröt. Amarant är ett litet rundkornigt frö som är nära besläktat med quinoa och har en något nötig smak. Fröet har bland annat har lågt GI och passar perfekt till att koka gröt på.

Skriv ut recept
Gul Amarantgröt med Gurkmeja
Portioner
portioner
Portioner
portioner
Instruktioner
  1. Skölj Amarantfröna i hett vatten (för att ta bort eventuella bitterämnen). Låt Amarantfröna koka tillsammans med vattnet i ca 25 min. Fyll på mer vatten om det behövs.
  2. Blanda ner gurkmeja, kanel och vanilj i kastrullen.
  3. Klicka i lite kokosolja och blanda runt.
  4. Servera med nötmjölk och toppa med färska bär, rostade kokosflingor, granola eller nötter.