Etikett: gurkmeja

Golden Quinoasallad

Snabblagad sallad med gyllengul gurkmeja – lika god till vardag som till fest!

En gyllene sallad som är underbart god som tillbehör till wok, grillade grönsaker, stekt svamp, rostade rotsaker och stekta bönor. Extra gott att servera med en dipp eller pestosås. När du ändå gör salladen, gör gärna ett par portioner extra – lika god nästa dag! Givetvis kan du även minska receptet om du vill, bara att minska alla ingredienser.

Skriv ut recept
Golden Quinoasallad
Instruktioner
  1. Skölj och koka quinoa i riktigt med vatten i ca 12 min.
  2. Sila bort överflödigt vatten och häll tillbaka quinoan kastrullen. Sätt på ett lock och låt vila ca 5 minuter.
  3. Lägg över quinoan i en skål och blanda ner kryddmixen Gurkmejalatte och lantbuljong. Ringla över olivolja.
  4. Hacka salladslök, finhacka persilja och vänd ner i quinoan. Grovhacka mandlar och vänd ner.
  5. Servera som tillbehör till rostade grönsaker och en god dipp.

Tahinidressing med Gurkmeja

Krämig gul tahinidressing – fin för ögat och god för smaklökarna!

Tahinidressing är gott på sallader, grillade rotfrukter eller som dipp till grönsaker. Basen i dressingen är ekologisk tahini, vatten och raw äppelcidervinäger. Reglera dressingens tjocklek genom att öka eller minska mängden vatten så du får den till önskad konsistens. Ekologiskt gurkmejaulver ger dressingen dess fina färg och härliga smak tillsammans med lite hackad dill.


Skriv ut recept


Tahinidressing med Gurkmeja

Portioner


Ingredienser

Portioner


Ingredienser


Instruktioner
  1. Rör ihop tahini och vatten i en skål så att det blandar sig väl. Reglerar tjockleken på dressingen genom att öka eller minska mängden vatten.

  2. Rör ner äppelcidervinäger och smaksätt med gurkmejapulver, dill och lite salt.

  3. Servera som dressing på sallad, på varma grönsaker eller som dipp.

Gurkmejalatte

En kopp Gurkmejalatte, eller Golden Milk, smaksatt med Ceylonkanel och Lucuma är mättande och gott när som helst på dagen.

Antioxidanten kurkumin, som finns naturligt i gurkmeja, färgar drycken gyllengul och tillsammans med Ceylonkanel verkar den antiinflammatoriskt i kroppen. Gurkmejalatte är lika god varm som kall. Blanda kryddorna i valfri nötmjölk, välj din favorit.

Skriv ut recept
Gurkmejalatte
Portioner
kopp
Ingredienser
Portioner
kopp
Ingredienser
Instruktioner
Varm gurkmejalatte:
  1. Värm nötmjölken i en kastrull på svag värme under omrörning tillsammans med Gurkmejalattepulvret.
  2. Rör hela tiden så att mjölken inte bränner fast. Vispa nötmjölken med en lattevisp om du vill ha ett fint skum på toppen.
  3. Servera drycken varm.
Kall gurkmejalatte:
  1. Blanda Gurkmejalattepulvret med valfri nötmjölk.
  2. Servera drycken kall.

Banan- & Äppelplättar med Gurkmejalatte

Underbara pannkakor eller plättar utan ägg och gluten!

Har du bananer som börjar bli svarta i skalet? Då ska du göra bananplättar! Plättarna eller pannkakan blir som godast på mogna bananer, gärna övermogna. De rivna äpplet ger extra friskhet och lite Raw Äppelcidervinäger med Moder ger plättarna en härlig krispighet samt tillför syra. Helgfrukost alla dagar i veckan!

Skriv ut recept
Banan- & Äppelplättar med Gurkmejalatte
Portioner
plättar
Ingredienser
Portioner
plättar
Ingredienser
Instruktioner
  1. Skala och mosa bananerna med en gaffel.
  2. Riv äpplet på grova sidan av ett rivjärn och blanda med de mosade bananerna.
  3. Rör i bovetemjöl, äpplecidervinäger, bakpulver samt kryddmixen Gurkmejalatte. Blanda allt till en smet.
  4. Hetta upp en stekpanna med en klick kokosolja och stek plättarna på medelhög temperatur.
  5. Goda att äta som de är eller servera med exempelvis färska bär, kokoschips och ett nötsmör.

Ugnsrostad gul Rotselleri

Ugnsrostade stavar av rotselleri smaksatta med kurkuminrik gurkmeja och en nypa salt – godare än potatis!

Servera de gula rotselleristavarna som ett tillbehör eller blanda direkt i en sallad. Lika goda varma som kalla!

Skriv ut recept
Rostad gul Rotselleri
Portioner
Ingredienser
Portioner
Ingredienser
Instruktioner
  1. Skala och skär rotsellerin i stavar.
  2. Lägg rotsellerin i en ugnsfast form och krydda med gurkmeja och salt.
  3. Klicka på kokosolja och rosta i ugn, i 200 grader i ca 20 min.
  4. Vänd runt rotsellerin efter ca 10 min.
  5. Servera den gula rotsellerin varm eller kall som tillbehör, eller blanda med en sallad.

Tahini & Mandelkakor med Gurkmeja

Snabbakade glutenfria kakor med magnesiumrik tahini och kurkuminrik gurkmeja.

Små, lagom mjuka kakor som passar både till vardag och fest. Med en bas på Tahini och mandelmjöl och kryddade med kryddmixen Gurkmejalatte. Kryddmixen, som bland annat innehåller gurkmeja, ceylonkanel och lucuma, är en kryddmix för att göra golden milk men fungerar lika bra till både bak och matlagning. Men variera gärna smaken på kakorna och prova exempelvis matcha, kardemumma eller kakao.

Skriv ut recept
Tahini & Mandelkakor med Gurkmeja
Instruktioner
  1. Sätt ugnen på 170 grader.
  2. Mixa alla ingredienser till kakorna i en mixer/matberedare, mixa till en jämn massa.
  3. Forma till små bollar och tryck ut till kakor på bakplåtspapper.
  4. Toppa varje kaka med pistagenötter och grädda i ca 8- 10 min i 170 grader. Låt svalna.

Amarantgröt med Gurkmeja

En mättande gröt kokad på amarantfrön, med härlig smak av Ceylonkanel och vanilj samt en underbar gul färg från grukmeja. Go Turmeric!

Gult är inte fult, utan väldigt nyttigt! Gurkmeja, eller snarare antioxidanten Kurkumin, färgar gröten härligt gyllengul. Kurkumin är en antioxidant som är fullproppad med nyttigheter kroppen behöver, bland annat är den antiinflammatorisk. Det sägs att kroppen lättare tar upp kurkumin tillsammans med kokosolja, därför har vi det i gröten. Piperin i peppar är ett annat sådant verksamt ämne du kan tillsätta om du önskar lite sting i din gröt. Amarant är ett litet rundkornigt frö som är nära besläktat med quinoa och har en något nötig smak. Fröet har bland annat har lågt GI och passar perfekt till att koka gröt på.

Skriv ut recept
Gul Amarantgröt med Gurkmeja
Portioner
portioner
Portioner
portioner
Instruktioner
  1. Skölj Amarantfröna i hett vatten (för att ta bort eventuella bitterämnen). Låt Amarantfröna koka tillsammans med vattnet i ca 25 min. Fyll på mer vatten om det behövs.
  2. Blanda ner gurkmeja, kanel och vanilj i kastrullen.
  3. Klicka i lite kokosolja och blanda runt.
  4. Servera med nötmjölk och toppa med färska bär, rostade kokosflingor, granola eller nötter.

Gurkmejakräm

Gurkmejakrämen är tänkt att användas som en basingrediens i matlagningen. Använd som ”vegansk créme fraiche” för att ge maten en krämig konsistens och god smak.

Dippa grönsaker direkt i krämen eller ät som en växtbaserad yoghurt. Ha alltid en burk Gurkmejakräm ståendes i kylskåpet!

Skriv ut recept
Gurkmejakräm
Portioner
burk
Ingredienser
Portioner
burk
Ingredienser
Instruktioner
  1. Häll av vattnet från de blötlagda cashewnötterna och skölj dem.
  2. Lägg nötterna i en mixer och mixa samman alla ingredienser till en slät kräm. Smaka av. Reglera krämens tjocklek med mängden vatten, men tänk på att krämen tjocknar något när den ställs i kylskåpet.
  3. Använd en klick Gurkmejakräm i din matlagning eller bakning för att tillföra extra krämighet, smak och näring.
  4. Förvara Gurkmejakrämen i en glasburk i kylskåpet, den håller i flera dagar.