Etikett: gurkmejalatte

Golden Quinoasallad

Snabblagad sallad med gyllengul gurkmeja – lika god till vardag som till fest!

En gyllene sallad som är underbart god som tillbehör till wok, grillade grönsaker, stekt svamp, rostade rotsaker och stekta bönor. Extra gott att servera med en dipp eller pestosås. När du ändå gör salladen, gör gärna ett par portioner extra – lika god nästa dag! Givetvis kan du även minska receptet om du vill, bara att minska alla ingredienser.

Skriv ut recept
Golden Quinoasallad
Instruktioner
  1. Skölj och koka quinoa i riktigt med vatten i ca 12 min.
  2. Sila bort överflödigt vatten och häll tillbaka quinoan kastrullen. Sätt på ett lock och låt vila ca 5 minuter.
  3. Lägg över quinoan i en skål och blanda ner kryddmixen Gurkmejalatte och lantbuljong. Ringla över olivolja.
  4. Hacka salladslök, finhacka persilja och vänd ner i quinoan. Grovhacka mandlar och vänd ner.
  5. Servera som tillbehör till rostade grönsaker och en god dipp.

Gurkmejalatte

En kopp Gurkmejalatte, eller Golden Milk, smaksatt med Ceylonkanel och Lucuma är mättande och gott när som helst på dagen.

Antioxidanten kurkumin, som finns naturligt i gurkmeja, färgar drycken gyllengul och tillsammans med Ceylonkanel verkar den antiinflammatoriskt i kroppen. Gurkmejalatte är lika god varm som kall. Blanda kryddorna i valfri nötmjölk, välj din favorit.


Skriv ut recept


Gurkmejalatte

Portioner
kopp


Ingredienser

Portioner
kopp


Ingredienser


Instruktioner
Varm gurkmejalatte:
  1. Värm nötmjölken i en kastrull på svag värme under omrörning tillsammans med Gurkmejalattepulvret.

  2. Rör hela tiden så att mjölken inte bränner fast. Vispa nötmjölken med en lattevisp om du vill ha ett fint skum på toppen.

  3. Servera drycken varm.

Kall gurkmejalatte:
  1. Blanda Gurkmejalattepulvret med valfri nötmjölk.

  2. Servera drycken kall.

Banan- & Äppelplättar med Gurkmejalatte

Underbara pannkakor eller plättar utan ägg och gluten!

Har du bananer som börjar bli svarta i skalet? Då ska du göra bananplättar! Plättarna eller pannkakan blir som godast på mogna bananer, gärna övermogna. De rivna äpplet ger extra friskhet och lite Raw Äppelcidervinäger med Moder ger plättarna en härlig krispighet samt tillför syra. Helgfrukost alla dagar i veckan!

Skriv ut recept
Banan- & Äppelplättar med Gurkmejalatte
Portioner
plättar
Ingredienser
Portioner
plättar
Ingredienser
Instruktioner
  1. Skala och mosa bananerna med en gaffel.
  2. Riv äpplet på grova sidan av ett rivjärn och blanda med de mosade bananerna.
  3. Rör i bovetemjöl, äpplecidervinäger, bakpulver samt kryddmixen Gurkmejalatte. Blanda allt till en smet.
  4. Hetta upp en stekpanna med en klick kokosolja och stek plättarna på medelhög temperatur.
  5. Goda att äta som de är eller servera med exempelvis färska bär, kokoschips och ett nötsmör.

Tahini & Mandelkakor med Gurkmeja

Snabbakade glutenfria kakor med magnesiumrik tahini och kurkuminrik gurkmeja.

Små, lagom mjuka kakor som passar både till vardag och fest. Med en bas på Tahini och mandelmjöl och kryddade med kryddmixen Gurkmejalatte. Kryddmixen, som bland annat innehåller gurkmeja, ceylonkanel och lucuma, är en kryddmix för att göra golden milk men fungerar lika bra till både bak och matlagning. Men variera gärna smaken på kakorna och prova exempelvis matcha, kardemumma eller kakao.

Skriv ut recept
Tahini & Mandelkakor med Gurkmeja
Instruktioner
  1. Sätt ugnen på 170 grader.
  2. Mixa alla ingredienser till kakorna i en mixer/matberedare, mixa till en jämn massa.
  3. Forma till små bollar och tryck ut till kakor på bakplåtspapper.
  4. Toppa varje kaka med pistagenötter och grädda i ca 8- 10 min i 170 grader. Låt svalna.