Etikett: Kokossocker

Rabarber & Mandelpaj

Glutenfri och vegansk smulpaj med syrlig rabarber och krispig mandel!

Om du önskar en mandelfri paj kan mandeln ersättas med valfria frön eller andra nötter. Rabarber och kanel är en härlig smakkombination, men använd helst Ceylonkanel som är den enda kanel som har ett lågt innehåll av kumarin, ett ämne som är skadligt för kroppen, tillskillnad mot den vanliga Kassiakanelen som innehåller en hög andel kumarin och är därför inte bra. Rabarber är som godast i början av sommaren när stjälkarna är små och spröda. En paj för somriga dagar – extra god med en klick mandelglass eller cashew”grädde” till.

Skriv ut recept
Rabarber & Mandelpaj
Portioner
portioner
Ingredienser
Portioner
portioner
Ingredienser
Instruktioner
Pajfyllning:
  1. Börja med fyllningen. Skiva rabarbern i bitar, 2- 3 cm långa.
  2. Hetta upp en panna med kokosolja och fräs rabarberbitarna ett par minuter till de blir lite mjuka (man vill behålla lite stuns i rabarbern).
  3. Tillsätt kokossocker och Ceylonkanel och blanda väl.
  4. Lägg över rabarbern i en mindre pajform och strö över den grovt hackade mandeln.
  1. Fortsätt med smuldegen. Lägg alla ingredienser till smuldegen i en bunke och blanda samman.
  2. Nyp ihop degen till en smulig deg. Tillsätts mer mjöl om degen är för kladdig eller mer olja om den är för torr.
  3. Fördela ut degen över pajen och grädda i 200 grader i ca 10 min.

Enkel Kokosknäck

En lätt knäck som är klar på några minuter – endast två ingredienser!

En lätt och snabbkokad knäck med underbar kokossmak. Två ingredienser till själva knäcken, sen kan du variera smaken genom att tillsätta olika kryddor. Vi använde ingefära, kardemumma och salt, men prova med vanilj, kanel eller lakritspulver och toppas med nötter,  kokos eller frön. Knäcken lossnar lätt från formen.


Skriv ut recept


Enkel Kokosknäck

Portioner


Ingredienser

Smaksättning, om så önskas

Portioner


Ingredienser

Smaksättning, om så önskas


Instruktioner
  1. Koka samman kondenserad kokosmjölk med kokossocker under omrörning.

  2. Smaksätt med eventuella kryddor. Låt puttra i ca 8 min, under omrörning, tills knäcken släpper från botten i kastrullen.

  3. Klicka smeten i knäckformar och toppa med mandlar.

Lätt kokoskola

En lätt och snabbkokad kola som är klar på fem minuter.

Härligt seg kola med underbar kokossmak. Variera smaken på kolan genom att tillsätta andra kryddor så som vanilj, kanel, lakritspulver och toppa med kokos, frön eller andra nötter. Lägg i knäckformar om du önskar en kolaknäck.

Skriv ut recept
Snabb kokoskola
Portioner
Ingredienser
Valfri smaksättning, om så önskas
Portioner
Ingredienser
Valfri smaksättning, om så önskas
Instruktioner
  1. Koka samman kondenserad kokosmjölk med kokossocker under omrörning.
  2. Smaksätt med eventuella kryddor.
  3. Låt puttra under omrörning i ca 5 min tills kolan släpper från botten i kastrullen.
  4. Häll kolan på ett ugnspapper och toppa med mandlar.
  5. Låt stelna och skär upp i bitar.