Etikett: pannkaka

Bovetepannkakor med Kuwa Matcha

Tunna glutenfria pannkakor som får en härlig grön färg och smak från Kuwa Matcha!

Glutenfria och veganska pannkakor gjorda på bovetemjöl. Goda till frukost, mellanmål eller efterrätt till soppan. Smaksätt med Kuwa Matcha för en grön färg och smak, men det går givetvis bra att uteslutas.

Skriv ut recept
Bovetepannkakor med Matcha
Portioner
mellanstora pannkakor
Ingredienser
Portioner
mellanstora pannkakor
Ingredienser
Instruktioner
  1. Blanda alla torra ingredienser i en bunke.
  2. Tillsätt havremjölk och rör till en slät smet.
  3. Låt smeten vila i 30-60 min i kylskåp (smeten blir då tjockare och håller ihop bättre när den får vila).
  4. Smält en klick kokosolja i stekpannan vid gräddning. Fördela oljan i stekpannan och låt resten rinna av i smeten. Tillsätt en skvätt äppelcidervinägerdryck i smeten och blanda väl. Den här glutenfria smeten är tjockare än vanlig pannkakssmet. Tillsätt eventuellt lite mer havremjölk om det behövs.
  5. Grädda pannkakorna. Tänk på att snabbt fördela ut smeten i pannan så pannkakorna inte blir för tjocka.
  6. Servera de nystekta pannkakorna med exempelvis nötsmör och kokosgrädde – ljuvligt gott!

Banan- & Äppelplättar med Gurkmejalatte

Underbara pannkakor eller plättar utan ägg och gluten!

Har du bananer som börjar bli svarta i skalet? Då ska du göra bananplättar! Plättarna eller pannkakan blir som godast på mogna bananer, gärna övermogna. De rivna äpplet ger extra friskhet och lite Raw Äppelcidervinäger med Moder ger plättarna en härlig krispighet samt tillför syra. Helgfrukost alla dagar i veckan!


Skriv ut recept


Banan- & Äppelplättar med Gurkmejalatte

Portioner
plättar


Ingredienser

Portioner
plättar


Ingredienser


Instruktioner
  1. Skala och mosa bananerna med en gaffel.

  2. Riv äpplet på grova sidan av ett rivjärn och blanda med de mosade bananerna.

  3. Rör i bovetemjöl, äpplecidervinäger, bakpulver samt kryddmixen Gurkmejalatte. Blanda allt till en smet.

  4. Hetta upp en stekpanna med en klick kokosolja och stek plättarna på medelhög temperatur.

  5. Goda att äta som de är eller servera med exempelvis färska bär, kokoschips och ett nötsmör.