Etikett: snabblagat

Enkel apelsinsallad med kokosgrädde

En god frukost eller uppiggande mellanmål klar på någon minut.

Söt och uppfriskande apelsinsallad som snabbt blandas ihop. Kokosgrädden tillför en mättande känsla. Lika god till frukost som till mellanmål, eller varför inte som en smårätt på julbordet.

Skriv ut recept
Enkel apelsinsallad med kokosgrädde
Portioner
portioner
Portioner
portioner
Instruktioner
  1. Skala och klyfta apelsinen.
  2. Hacka mandlar och strö över tillsammans med granatäppelkärnor.
  3. Servera med en klick kyld kokosgrädde.

Morots- & Kikärtsröra

En snabblagad röra som förgyller det mesta!

En krämig röra som är god att servera på macka, i salladsblad, som fyllning i wraps eller till grillade grönsaker. Med hackad jalapeño får röran extra sting. Variera och använd de örter du tycker om för att ge röran smak. En röra att lätt blir förälskad i!

Skriv ut recept
Morots- & Kikärtsröra
Portioner
skål
Ingredienser
Portioner
skål
Ingredienser
Instruktioner
  1. Skölj kikärtorna i kallt vatten och lägg dem i en bunke. Mosa dem grovt med baksida av en stor sked.
  2. Skölj och dela morötterna i mindre bitar och koka dem mjuka, i ca 10 min.
  3. Låt morötterna svalna och lägg över dem i en matberedare. Mixa dem grovt tillsammans med olivolja.
  4. Lägg över de mixade morötterna i bunken med kikärtorna och tillsätt rödlök, Vegan Mayo och kokosghurt (dubbla mängden Vegan Mayo om du inte har kokosghurt). Strö över Lantbuljongen och lägg i jalapeño, blanda väl och smaka av.
  5. Tillsätt valfri hackade örter och pressa i citron, blanda igen och smaka.
  6. Servera på macka, i salladsblad, som fyllning i wraps eller till grillade grönsaker.

”Räk”röra på avokado

Växtbaserat alternativ till den klassiska räkröran!

En växtbaserad röra som i smaken påminner om en klassisk räkröra, men där räkor har byts ut mot avokado! Havssmaken kommer från Umeboshi puréen, som tillför umami till röran. Denna veganska röra är utmärkt som topping på snittar, pickninck-mackan eller som tillbehör till sallad.


Skriv ut recept


Falsk ”räkröra” på avokado

Portioner
skål


Ingredienser

Portioner
skål


Ingredienser


Instruktioner
  1. Skär avokadon i bitar och hacka selleristjälk och dill.

  2. Blanda mayo, umeboshi puré och ketchup i en skål. Rör ihop en len röra och smaka av.

  3. Häll i avokado, sellerin och dillen och blanda till en krämig avokadoröra.

”Lax”röra på linser

Växtbaserat alternativ till den klassiska laxröran!

Vi kallar denna röra för falsk ”lax”röra. Smaken påminner nämligen om en laxröran, men den här är helt laxfri och istället gjord på röda linser! Umeboshi puréen gör att röran får en förhöjd umamismak och skapar en smakkänsla av hav. Ha den falska ”lax”röran på macka, snittar, till sallad eller som tillbehör på buffébordet – en ny favorit!

Skriv ut recept
Falsk ”laxröra” på linser
Portioner
skål
Ingredienser
Portioner
skål
Ingredienser
Instruktioner
  1. Skölj av de kokta linserna och låt vattnet rinna av.
  2. Lägg linserna i en mixer och mixa snabbt i någon minut.
  3. Rör sedan i övriga ingredienser och smaka av.

”Tonfisk”röra på solroskärnor

Växtbaserat alternativ till den klassiska tonfiskröran!

En underbar röra att ha på picknick-mackan så väl som tillbehör på buffébordet. Smak och textur påminner om den klassiska tonfiskröran, men den här är helt växtbaserad.

Skriv ut recept
Falsk ”tonfiskröra” på solroskärnor
Portioner
skål
Ingredienser
Portioner
skål
Ingredienser
Instruktioner
  1. Skölj av de blötlagda solroskärnorna och mixa dem i en mixer eller matberedare i någon minut.
  2. Hacka lök och skär kaprisen i mindre bitar.
  3. Blanda samman alla ingredienser, pressa i citronsaft och rör ihop till en röra och smaka av.

Kokosfylld Ananas

Färsk ananas med krämig Coconut Butter – ljuvligt gott!

En fantastisk god dessert med härlig smakkombination av kokos och ananas med krispig topping. Grilla i ugn och servera på direkten – klar på 10 minuter!

Skriv ut recept
Kokosfylld Ananas
Portioner
portioner
Portioner
portioner
Instruktioner
  1. Sätt ugnen på 200 grader.
  2. Gröp ur den halva ananasen och blanda ananasbitarna med Coconut Butter och lite vaniljpulver. Lägg tillbaka fyllningen i ananasskalet.
  3. Hacka cashewnötterna grovt och strö på toppen tillsammans med kokoschips.
  4. Ringla över lite agave och sätt in i ugnen, efter ca. 5 minuter kan övervärmen stängas av för att inte bränna kokosen. Låt stå i ugnen i ytterligare ca 5 minuter till ananasen är ljummen rakt igenom. Servera!

Svart Risotto

Risotto på svart ris med härlig krämighet från Tahini och umami-smak från No Bullshit Buljong.

Risotto är en perfekt rätt att tillaga på gårdagens risrester. Svart ris, som är ett fullkornsris, innehåller antocyanin som är en antioxidant och är bland annat rikt på fiber.

Skriv ut recept
Svart Risotto
Portioner
portion
Ingredienser
Portioner
portion
Ingredienser
Instruktioner
  1. Hacka och skiva lök och grönsaker.
  2. Hetta upp en stekpanna med kokosolja och lägg i salladslök, selleri och grönkål. Fräs ett par minuter och tillsätt ris och vatten.
  3. Blanda i buljong och tahini. Salta efter smak. Tillsätt mer vatten efter behov.
  4. Vänd ner spenat och tomat.
  5. Servera risotton medans den är varm.

Amarantgröt med Spirulina & Baobab

Näringsberika gröten med spirulina, och låt Baobab ge gröten härlig sötsyrlig smak.

Amarant är ett litet rundkornigt frö som är nära besläktat med quinoa och har en något nötig smak. Fröet har bland annat har lågt GI och passar perfekt till att koka gröt på. Berika din gröt med nyttigheter. Spirulina är en proteinrik sötvattensalg som innehåller förutom alla essentiella aminosyror även järn, tiamin, riboflavin, niacin, vitamin B6, kalium, kalcium, magnesium, järn, zink, koppar och jod. Spirulina är inte känd för att smaka gott, men den gör gott för kroppen! Baobab är ett superfood som däremot både är god och rik på bland annat C-vitamin – den tillför en härlig sötsyrlig smak till gröten!

Skriv ut recept
Grön Amarantgröt med Spirulina & Baobab
Portioner
portioner
Ingredienser
Portioner
portioner
Ingredienser
Instruktioner
  1. Skölj Amarantfröna i hett vatten (för att ta bort eventuella bitterämnen). Låt Amarantfröna koka tillsammans med vattnet i ca 25 min. Fyll på mer vatten om det behövs.
  2. Blanda ner Babobab och Spirulina i kastrullen.
  3. Klicka i lite kokosolja och blanda runt.
  4. Servera med nötmjölk och toppa med äpple.

Enkel Kokosknäck

En lätt knäck som är klar på några minuter – endast två ingredienser!

En lätt och snabbkokad knäck med underbar kokossmak. Två ingredienser till själva knäcken, sen kan du variera smaken genom att tillsätta olika kryddor. Vi använde ingefära, kardemumma och salt, men prova med vanilj, kanel eller lakritspulver och toppas med nötter,  kokos eller frön. Knäcken lossnar lätt från formen.

Skriv ut recept
Enkel Kokosknäck
Portioner
Ingredienser
Smaksättning, om så önskas
Portioner
Ingredienser
Smaksättning, om så önskas
Instruktioner
  1. Koka samman kondenserad kokosmjölk med kokossocker under omrörning.
  2. Smaksätt med eventuella kryddor. Låt puttra i ca 8 min, under omrörning, tills knäcken släpper från botten i kastrullen.
  3. Klicka smeten i knäckformar och toppa med mandlar.

Lätt kokoskola

En lätt och snabbkokad kola som är klar på fem minuter.

Härligt seg kola med underbar kokossmak. Variera smaken på kolan genom att tillsätta andra kryddor så som vanilj, kanel, lakritspulver och toppa med kokos, frön eller andra nötter. Lägg i knäckformar om du önskar en kolaknäck.

Skriv ut recept
Snabb kokoskola
Portioner
Ingredienser
Valfri smaksättning, om så önskas
Portioner
Ingredienser
Valfri smaksättning, om så önskas
Instruktioner
  1. Koka samman kondenserad kokosmjölk med kokossocker under omrörning.
  2. Smaksätt med eventuella kryddor.
  3. Låt puttra under omrörning i ca 5 min tills kolan släpper från botten i kastrullen.
  4. Häll kolan på ett ugnspapper och toppa med mandlar.
  5. Låt stelna och skär upp i bitar.